رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: تحریم ها دلیل بروز این التهاب در جامعه نیست زیرا تحریم هزینه ها را افزایش می دهد و آنچه باعث بروز مشکل شده فساد و عدم مدیریت و سیاست گذاری درست است.
کد خبر: ۶۴۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 16 August 2018

رازقی گفت:سال گذشته 30 میلیارد دلار صادرات پتروشیمی و فولاد کشور بود که پیش بینی می شود این رقم امسال به 50 میلیارد دلار می رسد و واردات کشور هم 50 میلیارد دلار هست که اگر سواستفاده نشود بدون نفت می توانیم با واردات طبیعی کار را پیش ببریم و با توجه به اینکه مقداری از خریدهای اولیه مردم توسط دولت از محل فروش نفت هست، پس میزان 50 میلیارد دلار هزینه نمی شود و اگر این مسئله پیش بیاید باید شاهد کاهش نرخ ارز در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر با پدیده قاچاق عکس روبه‌رو هستیم به طوری که به دلیل تفاوت قیمت کالاها در بازار ایران و بازار کشورهای همسایه کالاها به سرعت در حال خارج شدن از کشور است، اظهار داشت: اتاق بازرگانی شیراز طی نامه‌ای در 13 مردادماه نسبت به این موضوع و لزوم جلوگیری از خروج کالاهای اساسی واکنش نشان داد که این نامه توسط استاندار فارس در تاریخ 14 مردادماه به معاون اول رئیس جمهور ارجاع داده شد و نتیجه آن صدور بخشنامه ممانعت از خروج کالاهای اساسی مانند کاغذ، شیرخشک و غیره از کشور شد.

رازقی تصریح کرد: بعد از بالا رفتن نرخ ارز به دلیل تفاوت سودی که فروش شیرخشک با شیر مایع دارد، روزانه حجم زیادی از شیر تولیدی به شیرخشک تبدیل و به خارج از کشور صادر می‌شد که در بخشنامه جدید مانع از صدور این کالا از کشور شدند.

وی افزود: ما به عملکرد دولت معترضیم. دولت باید ارز حاصل از فروش نفت و محصولات پتروشیمی را برای تهیه ضروریاتی چون دارو هزینه کنید.

رازقی یادآور شد: امروز دام زنده از استان فارس قاچاق می شود در حالیکه ما وارد کننده گوشت هستیم و امروز شاهد نرخ بالای گوشت توسط کسانی هستیم که با نرخ دولتی ارز، گوشت وارد کنند و با نرخ بالا گوشت را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار